Od 1 stycznia 2011 roku na mocy decyzji Zarządu Powiatu Płockiego z dnia 18 maja 2010 roku Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Płocku obejmować będzie dobrowolną i bezpłatną pomocą psychologiczno-pedagogiczną i logopedyczną również dzieci i młodzież w wieku od urodzenia do 19 roku życia z terenu, który obejmuje przedszkola, szkoły i inne placówki oświatowe na obszarze gmin powiatu płockiego, korzystających do tej pory z pomocy psychopedagogicznej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyninie, tj.: Gąbin, Łąck, Nowy Duninów i Słubice.
W związku z powyższym, chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom osób szukającym specjalistycznej pomocy, podaję ogólne informacje o naszej placówce.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Płocku jest publiczną placówką oświatowo – wychowawczą. Poradnia jest placówką ogólnodostępną, a korzystanie z jej usług jest dobrowolne i nieodpłatne.
Dane do kontaktu:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Płocku
ul. Otolińska 21
09 – 407 Płock
pokój 311
Adres do korespondencji: jak wyżej
tel. +48 (24) 364-02-00
fax. +48 (24) 364-02-06
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Siedziba Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej jest dostępna dla osób niepełnosprawnych.
Poradnia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8:00- 18:00
Poradnia zatrudnia:
- pracowników pedagogicznych, do których należy: 5 psychologów, 5 pedagogów, 3 logopedów;
- lekarza konsultanta;
- pracowników administracji (2 osoby) i obsługi (1 osoba)
Poradnia realizuje swoje zadania poprzez świadczenie usług:
- w zakresie diagnozy-
- dokonuje diagnozy potrzeb edukacyjnych, odchyleń i zaburzeń rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych;
- udziela pomocy dzieciom od urodzenia do 3 roku życia;
- udziela pomocy rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów;
- kwalifikuje do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej, profilaktyczno-wychowawczej;
- orzeka (na wniosek rodziców/lub prawnych opiekunów) o potrzebie, bądź jej braku w zakresie kształcenia specjalnego, indywidualnego nauczania, indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- opiniuje w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wieku do sześciu lat;
- w zakresie terapii-
- prowadzi indywidualną terapię psychologiczną dla dzieci i młodzieży;
- prowadzi terapię pedagogiczną indywidualną i grupową, w tym pracę z dzieckiem dyslektycznym;
- prowadzi terapię logopedyczną dla dzieci i młodzieży;
- prowadzi indywidualną terapię dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- inspiruje działalność terapeutyczną w szkołach i innych placówkach;
- w zakresie konsultacji-
- udziela rodzicom i nauczycielom konsultacji i innych form pomocy merytorycznej w zakresie zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży;
- w zakresie doradztwa (w tym doradztwa zawodowego i wyboru zawodu)-
- prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- kształtuje u młodzieży umiejętność racjonalnego wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
- zapoznaje młodzież i rodziców z czynnikami warunkującymi dokonanie prawidłowego wyboru dalszego kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej;
- rozszerza wiedzę o zawodach, szkołach ponadpodstawowych, ponadgimnazjalnych i wyższych.
- w zakresie profilaktyki zaburzeń rozwojowych i trudności wychowawczych-
- wspiera rodzinę i szkołę poprzez popularyzację wiedzy psychologiczno-pedagogicznej;
- uczestniczy w prowadzeniu profilaktyki w zakresie problemów uzależnień;
- udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka;
- zapewnia stały kontakt z instytucjami i organizacjami środowiskowymi w celu ustalenia środków zaradczych w konkretnych sytuacjach;
- rozwija umiejętności wychowawcze rodziców i nauczycieli poprzez określenie metod postępowania z uczniami napotykającymi na szczególne trudności w procesie edukacyjnym;
- wspiera rodzinę i szkołę w prowadzeniu edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, nauczycieli, rodziców;
- orzeka i kwalifikuje dzieci wymagające kształcenia specjalnego do odpowiednich typów szkół i zakładów specjalnych oraz do nauczania integracyjnego.
- w zakresie mediacji-
- podejmuje działania interwencyjne i mediacyjne na wniosek uczniów, rodziców i nauczycieli w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym.
- w zakresie rehabilitacji-
- współpracuje z placówkami służby zdrowia oferującymi specjalistyczną pomoc rehabilitacyjną.
Druki wniosków w sprawach udzielania pomocy psychopedagogicznej i logopedycznej dostępne są w siedzibie Poradni oraz w Poradniku Interesanta .
Dzieci z wadami słuchu, niedosłyszące, z wadami wzroku, niedowidzące, z autyzmem powinny zgłaszać się pod opieką rodziców/lub opiekunów na specjalistyczne badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 dla Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w Płocku, ul. 21 stycznia 7, tel. 3672322 lub 3672323